Разкадровка на един скандал

Как Бареков напусна Марчева

Монтажът е основно изразно средства в телевизионните предавания, излъчващи се на живо, защото той споява в единно екранно повествование декора, мизансцена, осветлението, поведението и словото на участниците и по този начин въздейства върху отношението на зрителите към ставащото на екрана.

По-долу е представена разкадровка на скандала между водещата Ж. Марчева и нейния гост Николай Бареков. /В скоби са направени бележки. Пояснени са и част от посланията, насочени към подсъзнанието на зрителя, както и невербализираните знаци на Жени Марчева и Николай Бареков в комбинация с режисьорската работа. Изговорът на участниците е транскрибиран с максималната възможна точност.

Стилистичен анализ на изказа не е нужен, но е добре да се отбележи, че колкото е по-нисък езиковият стил и колкото повече диалектната база на участника в комуникативния акт надделява над официалния правоговор, толкова повече сигнали за интимната му сфера получават зрителите./

Кадър 1.

Интериор. Студио. Американски план (от колената нагоре). Бавно приближение с варио до близък план (от кръста нагоре ) на водещата. Мизансцен:  цветя на преден план, център на кадъра – водеща облечена в тъмна рокля, която контрастира със светлата кожа на скръстените крака, откритите лакти и лицето. Отзад: в ляво сива тухлена стена,  център – мултимедиен екран в сиво-синьо, в дясно – декоративен храст в саксия. / Американският план е въведен в  киното, когато черно-белите уестърни са в разцвета си. Идеята е да се виждат кобурите на екранните герои. В случая с водещата Марчева  се вижда плът, а леко ниската позиция на камерата се опитва да внуши личното й величие./

Водеща: Здравейте отново. Както ви казах преди рекламите, Николай, Николай Бареков – лидера на БеБеЦе и мой гост, здравейте.

Бареков: Добро утро. (зад кадър)

Водеща: Николай, радвам се да Ви видя тук във студиото. Сега ще поговорим и за сериозни теми, НО…

Кадър 2.

Среден план (водещата и гостът се виждат изцяло). Отпред: две масички – на едната са познатите от предишния кадър цветя, а върху другата няма нищо. В центъра се вижда водещата със стиснати колене да чете от тъмносин клипборд.  В кадър вече е и Бареков. Той е с тъмно сако, тъмна риза, без вратовръзка. Седи кръстосал крак върху крак. В дясно – втора ваза с цветя. Отзад – на мултимедийния екран се проектира снимка на мрачна водна площ. / Малката масичка е излишна в този кадър, цветята са прекалено много, а задният план има имплицитен  сексуален смисъл, по-точно задният план е женски утробен символ /по Фройд/. Внушението е, че нещо ще се роди. Например – новина./

… да почнем от това, че съживихте определено Фейсбук  със една снимка, от която се вижда как четете, така а-а „Таймс” , след това публикувахте и на „Нюйорк Таймс”…

Кадър 3.

Американски план. Водещата кръстосва крака. / Позата издава притеснение и несъзнавана покана./

Бареков(зад кадър): Два Таймс-а да, единия беше нюйркски, другия – лондонски…

Кадър 4.

Бареков в американски план. /Бареков е спокоен и открит./

Водеща(зад кадър): … и казвате какво под първата снимка: „Тази сутрин в „Таймс” не пише нищо за Радан, Борисов и Бай… така еди кой си.

Бареков (извън кадър):  смее се

Кадър 5.

Заставка: Фейсбук-страницата на Бареков на цял екран.

Водеща: (продължава зад кадър) От първа страница се виждат по-важните теми, а и Памела Андерсън е по-важа от нашите лилипути-и…

Кадър 6.

Среден план, висок ракурс. Камерата бавно се приближава чрез кран, без да сменя високия ракурс.Роклята на водещата е повдигната над коляното, а върхът на дясната и’ обувка сочи слабините на Бареков, който запазва позата си на отпусната откритост. / Този план в комбинация с високата позиция на камерата се ползва най-често за отразяване на мащабни събития – футболни мачове, концерти, шествия. Режисьорът на пулт сякаш подготвя зрителя за началото на цирково представление./

…И ся, заваляха коментари под снимката Ви. Ся да обобща: упрека е, че като не знаете английски, к’во се праите, че четете „Таймс”.  И сега ще цитирам само Емил Кошлуков, щото много се смях на Емо Кошлуков…

Кадър 7.

Американски план. Водещата заема защитна поза чрез своята папка.

…, който написа така: „Едни се снимат пред пирамидите, други с Антонио Бандерас, а трети с „Таймс”. Все пак е хубаво да запазиш спомен за първото преживяване. Не всеки ден виждаш прирамиди, Антонио Бандерас, или пък вестник.” – пише Емо Кошлуков.

Бареков (зад кадър): А-а запазвам, как да кажа…

Кадър 8.

Заставка: Фейсбук-страницата на Кошлуков на цял екран.

…бон тона и не коментирам хора, които са били при мене на заплата и то доста дебела в случая с г-н Кошлуков…

Кадър 9.

Среден план, висок ракурс.

Водеща: Е, той го казва с усмивка сега, не е заяждане…

Кадър 10.

Бареков в американски план. /Бареков не е променил откритата си поза, но фонът зад него е придобил ярка черно-червена окраска, окраската на страстта./

Бареков (продължава):  А-а само искам да кажа, че най се смях, моя добър приятел ъ-ъ Теодор Михайлов, айде така да кажем добър познат, да не го нападнат ся от „Протестна мрежа”, ми изпрати един хубав колаж – беше заменен „Таймс” със „Работническо дело” . И-и да ти кажа, Жени, откровено, аз не стоя във България, но все пак следа под някаква форма дебата и медиите.. а-а интересното е, че следейки  политическия живот на България през българските вестници, т’ва е като „Работническо дело” едно време – разбираш к’во става в Сирия, в Близкия изток и в ъ-ъ Америка   със изборите и разбираш к’во става с Бойко Борисов и с Реформаторите… / Бареков влиза в тона на водещата и засилва употребата на сленг./

Кадър 11.

Водеща в американски план – колената са притиснати едно в друго, а роклята е отместена към ингвиналната гънка.

Водеща: Ъ-ъ бягаш, Николай от въпроса…

Бареков (зад кадър): Не, не не…

Водеща: … сега, хората те подиграват затова, че не знаеш английски…

Бареков (зад кадър): Аз знам английски. Английския ми е доста добър работен…

Водеща: … а пък се снимаш със престижни вестници.

Бареков: Две години, две години, ъ-ъ, ами аз съм на престижен пост  ъ-ъ, госпожо Марчева…

/Разговорът придобива характер на интимна раздумка в квартална кръчма – водещата говори на госта си на „ти“, той опитва да я парира./


Кадър 12.

Екранът се дели на две:  вляво – подвижна заставка на Бареков с вестник „Таймс, вдясно Бареков в студиото в американски план. /Бареков срещу Бареков в стила на Серджо Леоне./

…защото съм в ръководството на европейските и на световните консерватори…

Водеща: Това е чудесно, господин Бареков. Знам всички постове, които заемате…

Бареков: … английския ми е по-добър от почти всички министри и министър-председатели през последните години. Бих казал, че ми е малко по-лош от този на г-н Калфин ъ-ъ, г-н Жорж Ганчев, ако щеш, той знае добър английски…

Водеща: Сравнявате ли се с кандидат-президентите?

Бареков:  А-а ми да, защото има няколко и на генерал Радев е много добър английския.  А-а защото има няколко кандидат-президенти, които не знаят такъв език. Действащия премиер не знае английски. Той влиза с преводач във Съвета на Европа, както г-жа Цачева.

Водеща: От онези кадри, колко? Повече от половин година бяха…

Кадър 13.

Среден план, висок ракурс. Зад гърба на участниците върху мултимедийния екран, където продължава да се показва мрачната водна повърхност, падат  есенни листа. /Листопадът се асоциира с края на топлия сезон и началото на застудяването. По лицата на двамата участници в разговора вече няма усмивки./

Разкадровка на един скандал

Водеща: Две години. Е-е значи как бързо тече времето…

Бареков: Доста ми е импруувнат английския оттогава…

Кадър 14.

Водещата в близък план. По лицето и’ се чете притеснение.

Водеща: Импруувнат Ви е английския? Добре.

Бареков: Айде да не се занимаваме с тая тема, щото станахме…

Водеща: Добре, добре. Щом Ви е импруувнат английския….

Бареков: …банални.

Кадър 15.

Водещата в близък план, леко повдигнат ракурс. /Отместването на камерата вертикално нагоре опитва да предизвика зрителска съпричастност към водещата, докато тя прави типичен нападателен жест със силната си ръка./

Водеща: …добре. За да приключим темата…

Бареков: Занимавате се с английския на Бареков при положение…

Кадър 16.

Близък план на Бареков. /Отегчен и намусен./

че държавата е във пълен батак…

Водеща: Моля те! Минута…
Бареков: Предния път бях определен тука за стара муцуна. Виждате какви хора идват днес при вас…

Водеща: От кого стара муцунъъ? И каква стара муцуна – Николай Ненчев си е абсолютно…

Бареков:  Ами така ме бехте представили…

Кадър 17.

Водещата в близък план.

Как Бареков напусна Марчева

Водеща: /Чувствено./... нова муцуна за, заа политическия политическия хоризонт…

Бареков: Ма разбира се, аз съм стара муцуна, естествено.

Водеща:   Ти си стара муцуна. Моля те, за да приключим темата. Избрала съм ъ-ъ заглавие, статия от „Таймс”… от оня ден…

Кадър 18.

Среден план, висок ракурс. По време на диалога задният фон се променя – вижда се някакъв текст.

Бареков: Нее, няма да участвам в изпит. Нее…

Водеща: Колеги… едно изречение… моля тее…

Бареков: Не, абсурд, няма да участвам…

Водеща: Моля те едно изречение да прочетеш и да …

Бареков: Не!

Водеща:  … и да го преведеш. Заглавието, е ма, колегии, са може ли така да го изкарате?

Бареков: Така. Госпожо Марчева, нито шъ погледна, нито шъ се занимавам с тези експерименти…

Кадър 19.

Бареков в близък план.

Водеща:  Добре де, една статия от „Таймс”.

Бареков: Ако няма да говорим по темата, си тръгвам от студиото, приключваме разговора, оставям хората да се насладят на хубавите Ви баджаци тази сутрин и приключваме.

Водеща:  Моля? На хубавите ми каквоо?

Кадър 20.

Водеща в близък план.

Бареков: Баджаци. Какво казах?

Водеща: Николай, хайде да станем…

Бареков: Ето, знам и турски…

Водеща: Не, станете моля Ви, станете. ( Изправят се. )

Кадър 21.

Среден план, висок ракурс.

И прочетете…ъ, колеги, има ли начин  това изречение… няма това начин. Добре, Николай, седнете.
( Бареков си сваля микрофона и го поставя на стола. Напуска студиото)

Водеща: Къде отивате? Николай Бареков! Ъ, Николай, върнете се, за да продължим разговора…

(компютърна анимация – падащи есенни листа)

…Е не, съжалявам многу, а-а, нали, мъж няма да гоня…

/Скритата сексуална символика става явна и се вербализира./

Кадър 22.

Близък план.

…ъ-ъ нядявам се ( с усмивка ) Николай Бареков да се върне, но т’ва със ъ-ъ определението за…

Кадър 23.

Среден план. Водещата права с примирително прибрани до тялото ръце говори между двата празни стола. Нейният стол е видимо по-висок от стола на напусналия предаването гост. Бавно приближение на камерата до американски план. В кадъра влизат компютърно генерирани падащи листа. /Подтекст: Красавицата бе изоставена в студа, Красавицата не успя да съблазни Звяра./

… моите крака беше изключително грозну, а според мен  и нямаше абсолютно нищо лошу ъ-ъ в статията от „Дъ Таймс”  , която бях извадила, той да преведе и прочете едно изречение, след като твърди, че неговия английски е „импруувнат” . Наистина съжалявам за краткото интервю със ъ-ъ Николай Бареков, щеше ми се да поговорим и за неговия английски, как се импруувнал и въобщe за за това какво се случва във България, разбира се, но… /Интимно – хашлакият изказ отстъпва на професионалните шаблони от „висок“ стил./

Кадър 24.

Близък план /Последна надежда за приказен обрат./

.. Наистина ли си тръгна? Да, тръгна си.

Кадър 25.

Американски план.

Съжалявам, скъпи зрители, Николай Бареков не иска да говори със мен.

/Примиренческа поза, траурна одежда, листопад./

Някой се е провалил.
КРАЙ

  Публикации, Статии етикети: , , , , , , , ,   | постоянна връзка, Връзките към материала са забранени, но можете да коментирате.


Коментирай

С вашия email никога няма да бъде злоупотребено. * задължително поле

*
*

Можете да използвате следните HTML етикети и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Spam protection by WP Captcha-Free